km ↓ |
km ↑ |
Opis etapu |
0.00 |
11.60 |
Pozycja GPS: N53 15.812’ / E019 49.066
Wysokość: 121 m npm
Lidzbark to miasto o ponad
700-letniej historii, a otaczające je
cenne przyrodniczo obszary sprawiają, iż jest to bez wątpienia miejsce godne
uwagi i warte lepszego poznania.
Miasto wraz z parafią utworzono w
1301 r. w historycznych granicach ziemi michałowskiej. Burzliwe dzieje polskiej
historii oddały Lidzbark we władanie Krzyżaków (1306 r.), aby w roku 1466
miasto ponownie znalazło się po polskimi rządami. Tragiczny pożar w rok 1746
strawił niemal całe miasto, a w 1772 r. Lidzbark zajęli Prusacy. Lidzbark
znalazł się ponownie w granicach Polski dopiero w 1920 r. Po II wojnie miasto
budowano praktycznie od podstaw, ponieważ zostało niemal doszczętnie
zniszczone. W 1976 r. Lidzbark otrzymał status miasta turystycznego. W
ostatnich latach lokalne władze poczyniły szereg inwestycji w celu zwiększenia
atrakcyjności turystycznej Lidzbarka, m.in. zagospodarowanie brzegów jeziora
Lidzbarskiego, modernizacja plaży miejskiej, podniesienie jakości zieleni
miejskiej oraz dbałość o elementy małej architektury (fontanny, latarnie
uliczne, ławki). W Lidzbarku znajduje się także punkt Informacji Turystycznej
(ul. Dworcowa 2).
Szlak wiedzie głównie przez tereny
Górznieńsko-Lidzbarskiego Parku Krajobrazowego, co gwarantuje poznanie cennych
przyrodniczo i krajobrazowo terenów.
Szlak rozpoczyna się łatwą do
odnalezienia zabytkową aleją lipową prowadzącą wzdłuż promenady ciągnącej się
równolegle do brzegów Jeziora Lidzbarskiego. Od tego miejsca o dalszym
przebiegu szlaku informują znaki malowane na drzewach.
Z tej drogi korzysta także
oznakowany niebieski szlak rowerowy „Wokół Jeziora Lidzbarskiego” i szlak
zielony „Dąb Rzeczpospolitej” oraz czerwony szlak pieszy o nieokreślonym
przebiegu.
Zagospodarowanie brzegów Jeziora jest wynikiem
otrzymania przez lokalne władze unijnej dotacji. Elementem edukacji
przyrodniczej na tym terenie jest ciąg tabliczek zlokalizowanych wzdłuż
głównego ciągu spacerowego nad jeziorkiem, których treść dotyczy ptactwa
spotykanego w tej okolicy.
|
1.03 |
10.57 |
Przecięcie drogi dojazdowej do Plaży Miejskiej Pozycja GPS: N53 15.538’ / E019 48.349’
Wysokość: 156 m npm
Przed wjazdem na drogę dojazdową
następuje ostry podjazd, który przy okazji prac modernizacyjnych na Plaży
Miejskiej został niezbyt fortunnie wysypany gruzem, który utrudnia sprawny
pokonanie tego wzniesienia.
Po przecięciu drogi dojazdowej (kostka
betonowa) szlak pnie się dalej w górę (zgodnie z oznakowaniem) i prowadzi drogą
gruntową wzdłuż ogrodzenia Plaży. Jazdę mogą nieco utrudniać wystające korzenie
drzew. W dole widok na cały teren Plaży Miejskiej i
duży fragment Jeziora Lidzbarskiego
|
1.53 |
10.07 |
Za podjazdem szlak prowadzi wzdłuż
terenu jednego z ośrodków wypoczynkowych i po kilkudziesięciu metrach kieruje
się w głąb lasu. Około 1,70 km droga prowadząca szlak łączy się z
bardziej uczęszczaną przez samochody drogą gruntową prowadzącą do dużych
ośrodków wypoczynkowych Danusia i Danusia II.
|
1.93 |
9.67 |
Pomnik Ofiar Wojennych Pozycja GPS: N53 15.370’ / E019 47.642’
Wysokość: 152 m npm
Przed ogrodzonym parkingiem
ośrodka wypoczynkowego szlak przebiega przy nieistniejącym cmentarzu, którego
teren i wszyscy tam pochowani zostali upamiętnieni w 1996 r. Pomnikiem Ofiar
Wojennych.
Dalsza droga prowadzi wzdłuż
terenu ośrodka wypoczynkowego, a elementami podnoszącymi jej atrakcyjność są
pokaźnych rozmiarów rzeźby wykonane podczas plenerów artystycznych
organizowanych w tej okolicy.
Na 2,30 km ogrodzenia ośrodka
kończą się, a szlak wprowadza na tereny pozbawione zabudowy.
|
2.78 |
8.82 |
Pozycja GPS: N53 15.116’ / E019 47.101’
Wysokość: 144 m npm
Po pokonaniu kamienistego zjazdu
szlak prowadzi na drewniany mostek umożliwiający przejazd nad strumykiem. Jednocześnie
strumyk stanowi granicę terenu zalesionego i dalej prowadzi wzdłuż obszaru
przeprowadzonej w 2010 r. wycinki drzew. Na tym fragmencie szlak prowadzi
bardzo wąską ścieżką biegnącą przez otwarty teren z nierównym gruntem.
W tym miejscu odłącza się
oznakowany czerwony szlak pieszy.
Na około 2,95 km ścieżka dochodzi
do drogi leśnej prowadzącej wzdłuż brzegów Jeziora.
|
3.58 |
8.02 |
Pozycja GPS: N53 15.027’ / E019 46.598’
Wysokość: 139 m npm
Szlak
wkracza na teren Rezerwatu Przyrody Klonowo powołanego w 1958 r. na powierzchni
32,4 ha. W tutejszym drzewostanie przeważają
200-letnie sosny i stuletnie dęby i graby.
|
3.80 |
7.80 |
Pozycja GPS: N53 14.976’ / E019 46.349’
Wysokość: 143 m npm
Na skrzyżowaniu dróg leśnych, na
krańcu Jeziora Lidzbarskiego (w części zwanej Jeziorem Skomiały) widocznej
poprzez gęsto rosnące drzewa, następuje rozwidlenie szlaków. Niebieski skręca w
drogę biegnącą wzdłuż brzegów jeziora, a czerwony i zielony kontynuuje swój
przebieg leśną drogą gruntową zgodnie z czytelnym oznakowaniem. Kilkadziesiąt metrów od tego miejsca szlak
niebieski łączy swój przebieg z Leśną Ścieżką Przyrodniczą Nadleśnictwa Lidzbark.
Leśna Ścieżka Edukacyjna powstała w 1998 roku w celu zwrócenia uwagi na cenny
potencjał przyrodniczy charakterystyczny dla terenów Nadleśnictwa Lidzbark.
Bardzo przystępny dystans (2,4 km) i czytelne oznakowanie sprzyja organizowaniu
rodzinnych spacerów wypełnionych ciekawie podaną wiedzą, bliskim kontaktem z
przyrodą oraz pięknymi widokami. Ścieżka nie jest jednak zaprojektowana z myślą
o rowerzystach, dlatego na jej przebiegu można napotkać znaczne wzniesienia
pokonywane z pomocą schodków i drewnianych poręczy.
|
4.14 |
7.46 |
Pozycja GPS: N53 14.811’ / E019 46.309’
Wysokość: 140 m npm
Dosyć niespodziewanie szlak jest
wprowadzany na wąską szosę biegnącą przez las z Lidzbarka (ul. Lipowa, a po
minięciu ostatnich zabudowań miasta ul. Leśniczówka) do siedziby Nadleśnictwa
Lidzbark i Leśnictwa Sarnia Góra, a dalej do Klonowa i Piaseczna. Szlak
czerwony kieruje się dalej szosą na wzniesienie, a szlak zielony wiedzie
gruntową drogą widoczną po drugiej stronie szosy. Po około 250 m do szlaku dołącza czerwony szlak
pieszy o nieokreślonym przebiegu.
|
4.65 |
6.95 |
Pozycja GPS: N53 14.573’ / E019 46.383’
Wysokość: 131 m npm
Droga prowadząca szlak przechodzi
przez tory nieaktywnej obecnie linii kolejowej i zaraz za nim skręca w głąb
lasu.
Na około 4,90 km szlak skręca w
prawo w boczną, mniej uczęszczaną drogę leśną, a po kolejnych kilkudziesięciu
metrach znowu skręca w drogę gruntową ukazującą się za zakrętem. Na około
5,20 km szlak dociera do głównej
drogi leśnej i dalej biegnie tą właśnie trasą. Po niespełna 600 metrach szlak wydostaje się na
otwartą przestrzeń z widokiem na jezioro, zabudowania i pola uprawne Klonowa i
kamienistym zjazdem prowadzi w ich kierunku
|
6.20 |
5.40 |
Klonowo Pozycja GPS: N53 14.042’ / E019 45.886’
Wysokość: 97 m npm
Szlak dociera do skrzyżowania z
dobrze utrzymaną drogą żwirową w niewielkiej odległości od Jeziora
Klonowskiego.
Historia Klonowa sięga
Średniowiecza, a najbardziej dynamiczny rozwój miejscowość ta zawdzięcza prowadzonemu
tu tartakowi. Szereg tutejszych budynków zostało wybudowanych w XIX w. (szkoła
powszechna, stacja kolejowa, budynki leśnictwa).
Na około 6,37 m szlak skręca w
drogę prowadzącą w stronę lasu, a po 200 metrach oznakowanie kieruje w głąb
lasu.
Na około 6,90 km szlak dochodzi
niemal do samych brzegów Jeziora Klonowskiego w miejsce, gdzie znajduje się
punkt widokowy umożliwiający podziwianie panoramy wsi i okolic. Następnie trasa jest wyznaczona czytelnym oznakowaniem
malowanym na drzewach.
|
7.64 |
3.96 |
Pozycja GPS: N53 13.943’ / E019 45.171’
Wysokość: 170 m npm
Szlak dochodzi do dużego
skrzyżowania dróg leśnych i prowadzi drogą żwirową zgodnie z widocznym na
drzewach oznakowaniem. Po 250 metrach szlak dociera do kolejnego skrzyżowania i
skręca w lewo, w drogę z piaszczystym podjazdem.
|
8.10 |
3.50 |
Pozycja GPS: N53 14.104’ / E019 44.927’
Wysokość: 142 m npm
Droga dochodzi do skrzyżowania
kilku dróg, a oznakowanie szlaku wskazuje dobrze utrzymaną drogę szutrową. Po
około 300 metrach droga dociera na skraj lasu i dalej prowadzi wzdłuż jego
brzegu. W oddali kolejna okazja do zapoznania się z panoramą Klonowa, tym razem
od strony tartaku i stacji kolejowej.
130 metrów dalej szlak skręca w
głąb lasu i prowadzi drogą szutrową bardzo dobrej jakości. W stronę wsi odchodzi droga ułożona z betonowych
płyt.
|
9.53 |
2.07 |
Pozycja GPS: N53 14.212’ / E019 43.998’
Wysokość: 156 m npm
Szlak dochodzi do rozwidlenia dróg
i dalej prowadzi w lewo, zgodnie z oznakowaniem.
|
10.95 |
0.65 |
Rezerwat Jan Brynicy Pozycja GPS: N53 14.012’ / E019 43.239’
Wysokość: 116 m npm
Szlak wkracza na teren Rezerwatu
„Jar Brynicy” utworzony w 1955 r. w celu ochrony lasu mieszanego porastającego
strome zbocza jaru rzeki Krynicy i przylegającej wysoczyzny morenowej. Rzeka na
terenie rezerwatu płynie w nawet 40-50 metrowych zagłębieniach. Wiek
drzewostanu określa się na 140-160 lat. Kilkadziesiąt metrów dalej następuje stromy
zjazd wyłożony „kocimi łbami”, a za nim przejazd przez wał umożliwiający
przekroczenie rzeki.
|
11.50 |
0.10 |
Pozycja GPS: N53 13.795’ / E019 43.103’
Wysokość: 119 m npm
Szlak kończy się dosyć forsownym
wzniesieniem, który doprowadza do tablicy informacyjnej o znajdującym się o 100
metrów dalej monumentalnym pomniku przyrody- dębie szypułkowym zwanym „Dębem
Rzeczpospolitej” lub „Dębem Jagiełły”.
Zielony szlak rowerowy oznakowany
jest jako dwukierunkowy, a więc w drogę powrotną tą samą drogą można udać się
korzystając z jego oznakowania. Przed wejściem na ścieżkę prowadzącą do Dębu
znajdują się oznaczenia szlaków pieszych i rowerowych i nieokreślonym
przebiegu.
|
11.60 |
0.00 |
Dąb Rzeczpospolitej Pozycja GPS: N53 13.804’ / E019 43.222’
Wysokość: 120 m npm
Dąb Rzeczpospolitej jest jednym z
najcenniejszych obiektów przyrodniczych na terenie całego
Górznieńsko-Lidzbarskiego Parku Krajobrazowego. W 2001 r. obwód drzewa wynosił 611 cm, wysokość
33 metry, a według różnych źródeł jego wiek ocenia się na 430 do nawet 600 lat.
|