Rodzaje szlaków

Trasa szlaku:

Piecki - Mrągowo - Kiersztanowo - Pilec - Święta Lipka

Opis:

Szlak w całości wiedzie Wielką Rynną Mragowską, jedną z ośmiu rynien nadających charakterystyczny wygląd rzeźbie Pojezierza Mrągowskiego. Rynna ta zaczyna się w Pieckach, struga łącząca jeziora usytuowane na dnie rynny nosi nazwę Dajna i jest dopływem rzeki Guber należącej do zlewiska Pregoły. Szlak kajakowy jest dość łatwy, choć miejscami uciążliwy. Kilka odcinków przebiega przez duże jeziora, należy zachować ostrożność w czasie wiatru.

Wykresy:
Autor opisu: Marian Jurak, Milan Rzepkowski

Opis etapów szlaku

km ↓ km ↑ Opis etapu
0.00 32.00

Początek spływu przy molo campingu PTTK w Pieckach, na jeziorze Wągiel (powierzchnia 2,18 km2, głebokośc maksymalna 13,3 m).

11.30 20.70

Most w ciągu drogi Mrągowo – Giżycko. Należy zwrócić uwagę na zastawki regulujące przepływ wody (płyniemy środkową). Lewy brzeg stromy, z zabudowaniami.

12.00 20.00

Most w ciągu drogi lokalnej

12.80 19.20

Tama młyńska, za nią budynki Gospodarstwa Rybackiego zajmujące się hodowlą ryb. Lądowanie przed tama , na prawym brzegu. Brzeg jest mulisto-piaszczysty, wystają kamienie. Za tamą Dajna nie nadaje się do spływu. Konieczne jest przeniesienie kajaków na dalszą część strugi przez teren gospodarstwa - około 100 m. Po lewej baseny z rybami. Brama zamknięta na kłódkę, klucz u dozorcy. Za bramą struga wpada do Jeziora Czarnego. Brzegi zalesione, lekko wznoszące się.

13.30 18.70 Jezioro Czarne

Brzegi płaskie, zalesione. Linia brzegowa słabo urozmaicona. Płyniemy na północ.

13.80 18.20

Na prawym (wschodnim) brzegu jeziora kąpielisko, molo i budynek hotelu

14.80 17.20

Na północno-wschodnim krańcu jeziora, ukryte wśród trzcin i sitowia ujście rzeki, która silnie meandruje wśród podmokłych brzegów. Należy obserwować nurt, by nie wpłynąć w liczne zastoiska

15.30 16.70

Wpływamy na szerokie rozlewisko na rzece (szerokość 7 m), zakończone mostkiem. Lądowanie po lewej stronie niskiego mostku. Krótka przenoska

16.30 15.70 Jez. Kot

Jest ono niewielkie, brzegi moczarowate, w większości zalesione. Kierunek spływu w lewo, na południe, wzdłuż brzegu

16.40 15.60

Dajna wypływa z jeziora Kot. Brzegi płaskie, dno kamieniste. Głębokość ok. 30 cm. Należy trzymć się prawego brzegu; pośrodku rzeki duży kamień

16.80 15.20

Most w ciągu drogi Mrągowo-Kętrzyn, tuż za nim zatoczka jeziora Juno (powierzchnia 3,8 km2, głebokośc 33m). Po lewej widoczna panorama Mrągowa. Kierunek spływu w prawo, na północ, wzdłuż wschodniego brzegu jeziora

21.30 10.70 Wieś Kiersztanowo

Wypływ rzeki na północno-zachodnim końcu jeziora. W środku wsi most drogowy. Za nim struga płynie z silniejszym nurtem.

21.80 10.20 Jezioro Kiersztanowskie

Po lewej stronie jeziora, na górce, ośrodek wypoczynkowy z promem i przystanią, po prawej stronie przystań z polem biwakowym.

22.80 9.20

Znaczne przewężenie (ok. 150 m) z cyplem po prawej stronie (dogodne miejsce do odpoczynku).

25.80 6.20

Ujście Dajny. Początkowo jest ona dość szeroka ok. 8 m, o głębokości - 1,5 m.

26.10 5.90

Drewniany most. Kamienie, przy niższym poziomie wody należy holować kajak. Za mostem, po lewej stronie gospodarstwo - pozostałość po osadzie Śpigiel. Nurt bardzo wartki, szerokość strugi 4 m, brzegi wysokie, zalesione, głębokość 15-60 cm. Konieczność holowania kajaka na odcinku około 300 m.

26.80 5.20

Ujście rzeki do jeziora Śpigiel. Kierujemy się na północny-wschód

27.20 4.80 Ujście Dajny

Szerokość rzeki 4-5 m, brzegi strome, porośnięte drzewami, początkowo rzeka meandruje

28.80 3.20 Most w ciągu drogi Mrągowo - Reszel

Za mostem staw młyński i zabudowania wsi Pilec. Płyniemy w prawo, w stronę zadrzewionej wysepki. Opływamy ją z prawej strony i docieramy do kładki wśród trzcin.

29.00 3.00

Tama młyńska, budynek młyna, w nim pokoje gościnne i mała elektrownia wodna. Przenoska wzdłuż prawej strony zabudowań. Z drogi do rzeki schodzimy stromymi drewnianymi schodami. Po prawej, przy schodach, źródełko i studzienka.

29.10 2.90

Wodowanie kajaków na rzekę, za zaporą

29.80 2.20

Ujście rzeki do jeziora Dejnowa (powierzchnia 1,3 km2, głębokość 33m). Jest to jezioro rynnowe o szerokości 120-550 m. Brzegi wysokie, z lewej strony - porośnięte drzewami, z prawej - łąki. Lekkim łukiem skręcamy w prawo i płyniemy prawą stroną jeziora.

32.00 0.00

Lądowanie na piaszczystej plaży po prawej stronie jeziora. Niedaleko jeziora rozpościera się barokowa świątynia i kompleks klasztorny Świętej Lipki.