Rodzaje szlaków

Trasa szlaku:

Stare Juchy – Szczecinowo – Gawliki Małe – Kaltki - Stare Juchy

Opis:

Rowerowy szlak o wybitnych walorach krajoznawczych przebiegający wokół jeziora Szóstak.

Pagórkowaty teren, mały ruch samochodowy i liczne pola biwakowe i „dzikie” plaże zachęcają do udziału w wycieczce bez względu na wiek. Przedłużony objazd przez Gawliki Małe to możliwość zobaczenia zespołu dworskiego z XIX/XX w.

Autor opisu: Ryszard Piwowarczyk

Opis etapów szlaku

km ↓ km ↑ Opis etapu
0.00 32.00 Z Placu 500 – lecia,  przy przystanku PKS, sprzed Urzędu Gminy w Starych Juchach  wyjeżdżamy w lewo, w ulicę Ełcką. Po prawej stronie zabytkowy kościół z 1487r i stara plebania, a po lewej dawna szkoła polska z XVIIIw.
0.30 31.70

Most na kanale Młyńska Struga i przejazd pod wiaduktem kolejowym.

0.60 31.40

Skrzyżowanie szos. Skręcamy w lewo wg drogowskazu: Pietrasze.

Jedziemy ul. Długą.
1.40 30.60 Koniec ul. Długiej przy ostatnim budynku.
1.80 30.20 Skrzyżowanie szos. W lewo odchodzi szosa do Orzechowa. Nasza trasa prowadzi prosto – w kierunku Pietrasz.
2.50 29.50 Jedziemy przez teren pagórkowaty z rozległymi widokami.
3.00 29.00

Po prawej mijamy jezioro Kleszczówka o pow. 5 ha z małą wysepką.

4.00 28.00

Po lewej widok na południową część jeziora Szóstak. Jezioro ma pow. 511 ha i max. głęb. 28 m. Na jeziorze jest 8 wysp, z których największa ma 4 ha. W pobliżu szosy pole biwakowe z „dziką” plażą.

Za jeziorem, na przeciwległym brzegu, widoczna wieś Orzechowo.
5.80 26.20 Wieś Szczecinowo, której początki sięgają 1544 r. Po lewej stronie, nad jeziorem Szóstak, kompleks ekskluzywnych, murowanych i drewnianych  domków letniskowych. Mijamy po lewej stronie przystanek PKS a po prawej (w podwórzu) sklep spożywczy.
6.70 25.30

Na prawo, po byłej szkole podstawowej, po przebudowie bardzo ładny Dom Pracy Twórczej Uniwersytetu w Białymstoku. Obok krzyż z napisem:

„To prawda Panie,

Żeśmy zgrzeszyli.

Żeśmy Ci wiele zadali ran.

Żeśmy na litość nie zasłużyli,

Aleś Ty dobry Ojciec i Pan”
7.50 24.50 Koniec wsi Szczecinowo i koniec szosy asfaltowej. Zjeżdżamy w dół drogą żwirową, oddalając się chwilowo od jeziora Szóstak.
9.00 23.00 Ładny widok na lewo na jezioro Szóstak z wyspą na pierwszym planie.
9.50 22.50 Przepiękny widok na trzy wyspy na jeziorze Szóstak. Pnąca się do góry droga odsłania wciąż nowe widoki na wyspy.
9.80 22.20 Wieś Dobra Wola z końcowym przystankiem PKS. To tutaj przed laty opadające lustro wody jeziora Szostak ( w następstwie prowadzonych w okolicy prac melioracyjnych ) odsłoniło resztki osady palowej.
10.80 21.20

Opuszczając drogę główną, skręcamy ostro w lewo i jednocześnie w dół,

w kierunku pobliskiej wsi Syba. Przez chwilę zjeżdżamy po tzw. „kocich łbach”, by następnie jechać po drodze nieutwardzonej i piaszczystej.
11.30 20.70 Nieduża wieś Syba, dawniej należąca do PGR, sprawia wrażenie zapomnianej na odległym pustkowiu.
11.80 20.20 Rozwidlenie dróg polnych tuż za wsią, przy granitowym słupku. Skręcamy w lewo, by  przez pola zbliżyć się do jeziora Szóstak.
12.80 19.20 Północny kraniec jeziora Szóstak z „dziką” plażą. Miejsce na kąpiel i  odpoczynek. Świadczą o tym liczne samochody z różnymi rejestracjami. Następnie na pobliskim skrzyżowaniu skręcamy w lewo.
13.20 18.80 Wieś Czarniówka. Trasa rowerowa prowadzi wzdłuż zachodniego brzegu jeziora Szóstak,  wśród ciągnących się pól biwakowych i działek rekreacyjnych. Po prawej stronie, przy końcówce zabudowań wsi, na rozległej posesji duży pensjonat „Gościniec Szóstak”.
16.00 16.00

Na skrzyżowaniu przy krzyżu, przed pierwszymi zabudowaniami wsi Orzechowo, skręcamy w prawo, w kierunku zachodnim. Pozostawiając

z tylu jezioro, zbliżamy się do lasu, ale tylko na chwilę. Nieużytki i pola uprawne – to główne elementy krajobrazu.
18.00 14.00 Na łuku drogi, po prawej stronie, pagórek porośnięty drzewami. Z drogi daje się zauważyć ogrodzenie, To rodzinny cmentarz rodów Kojro i Gnatt z pobliskiego Orzechowa z lat 1750 – 1945. W centralnym punkcie cmentarza kamienne mauzoleum z tablicami w kilku językach. Obok, po kamiennych schodkach, wejście do podziemia. Podziemie w kształcie półkuli z kryptą z prochami zmarłych i z krzyżem. Z drogi brak dojścia – trzeba wykorzystać miedzę pośród upraw rolniczych. Im bliżej wsi Gawliki Małe, tym trudniejsza do pokonania nieutwardzona droga gruntowa. Zalegający piasek zmusza czasami do prowadzenia roweru.
20.20 11.80 Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo i wjeżdżamy pomiędzy pierwsze zabudowania wsi Gawliki Małe, mijając po lewej przystanek PKS. Po prawej pozostają w głębi zabudowania dawnego PGR z zespołem dworskim z XIX/XX w. Za zabudowaniami wsi przejeżdżamy przez mostek na rzece Gawlik. Po ok. 300m za mostkiem, wjeżdżamy na drogę gruntową utwardzoną. Na niej skręcamy w lewo, pod górkę do lasu. Dalsza trasa prowadzi przez las.
22.40 9.60 Przy skrzyżowaniu z szosą asfaltowa Stare Juchy – Wydminy, nasza droga leśna kończy bieg. Po prawej stronie szosy asfaltowej widoczna tablica zielona z napisem Wydminy. Na szosie skręcamy w lewo w kierunku  Starych Juch.
23.50 8.50 Przejazd kolejowy linii Ełk – Olsztyn.
23.60 8.40 Wieś Wężówka.
26.50 5.50 Wieś Panistruga
28.20 3.80 Wieś Kaltki.
31.20 0.80

Po lewej mijamy jezioro Jędzelewo. Pow. 155 ha, max. głęb. 13 m.

Ul. Jeziorną wjeżdżamy w pierwsze zabudowania Starych Juch.
32.00 0.00 Plac 500 – lecia w Starych Juchach.. Przed Urzędem Gminy początek i koniec naszego szlaku rowerowego.